Zlo ali drama svobode

Št. strani: 257
Vezava: Trda
klicaj

Ob nakupu tega izdelka prejmete 1,16 € EUR za Vaš naslednji nakup.

klicaj

Registrirajte se in zbirajte točke zvestobe, ki jih lahko unovčite že pri vašem naslednjem nakupu.

Od kod prihaja zlo? Je nekaj nujnega? Prihaja od Boga? Sta njegov izvor kaos in nič pred nastankom sveta, kot nakazujejo kozmogonski miti?

Je narava lahko zla? Ali je zlo civilizacija, družba, mehanizmi, s katerimi krotimo naravo? Je zlo, ki nas ogroža iz narave, nekaj drugega od nje?

Je mogoče absolutno zlo? Kako si je sploh mogoče želeti zlo?

Na zalogi
predvideni rok dobave 1 - 3 delovne dni
Št. strani: 257
Vezava: Trda
klicaj

Ob nakupu tega izdelka prejmete 1,16 € EUR za Vaš naslednji nakup.

klicaj

Registrirajte se in zbirajte točke zvestobe, ki jih lahko unovčite že pri vašem naslednjem nakupu.

EAN
9789617017663
Akcijska cena 23,25 € Redna cena 25,00 €
Št. strani: 257
Vezava: Trda
klicaj

Ob nakupu tega izdelka prejmete 1,16 € EUR za Vaš naslednji nakup.

klicaj

Registrirajte se in zbirajte točke zvestobe, ki jih lahko unovčite že pri vašem naslednjem nakupu.

Vsa ta in mnoga druga vprašanja postavlja v tej knjigi Rüdiger Safranski, ko poskuša tematizirati nemara najtežje vprašanje za človeka: Kaj je zlo? Pri tem mu pomagajo Heziod, Biblija, Sokrat in Platon, Avguštin, Schelling, Schopenhauer, Nietzsche, Kant, markiz de Sade, Carl Schmitt, Max Weber, Hitler, Joseph Conrad, Rousseau, Goethe, Flaubert in mnogi drugi.


In kakšen je odgovor Safranskega?


Vtis je, da enoznačnega, dokončnega odgovora na to vprašanje ni. Ne le zato, ker so pojavne oblike zla lahko zelo različne, temveč zato, ker je zlo, kot ponazarja Jobova zgodba, preveč neznansko za človekovo dojetje. O njem seveda lahko modrujemo, da je manko biti, da je razcep med bitjo in zavestjo ali med najstvom in bitjo in podobno, a njegove uganke tako nismo razrešili.


Safranski nam lahko ponudi nekakšno genealogijo in fenomenologijo zla kot sprva kozmološke in ontološke, nato pa tudi moralne kategorije. Zlo je povezano z mankom biti pri človeku, z izgubo transcendentnega temelja kot trdne opore, ki daje življenju in delovanju v svetu smisel.

Človek je brez te opore prepuščen samemu sebi, torej svoboden. Svoboden tudi za nič in uničevanje, ki je ne le ontološko, temveč predvsem moralno zlo, ki ga brez te svobode ni. Kozmološki in ontološki pratemelj zla sta nemara res kaos in manko biti; a človeška zgodovina zla se – tako Safranski – dogaja kot drama svobode.


Do zadnje strani: z bogom je bolje - Dnevnik, 1. 7. 2021

Teodiceja je filozofska panoga, ki poskuša upravičiti obstoj boga kljub vsemu zlu, krivicam in nesrečam v svetu.

Zasnoval jo je Leibniz v delu Poskus teodiceje o božji dobroti, človekovi svobodi in izvoru zla (1710), toda že veliko pred njim je v antični Grčiji teodicejski tribunal odprl Epikur, ki je bogove odstranil ravno zaradi zla in tegob, ki pestijo svet.

Njegovi argumenti so tile: če bog želi odpraviti zlo, a ga ne more, potem ni vsemogočen in zato tudi ne bog; če bi bog lahko odpravil zlo, a tega noče, potem je sam najhujše zlo – takšno bitje lahko imenujemo, kakor hočemo, a bog to ni; če bog zla niti ne more niti noče odpraviti, tedaj z njim sploh ni kaj početi.

Epikur je bil materialist, atomist, ki je videl v naravi vrvež drobcenih delcev materije, ki se sprijemajo, nato pa iz njihove naključne aglomeracije nastajajo reči in živa bitja.

Potem ko nastanejo, se vse odvija po nujnosti, točneje, slepi nujnosti, ki ne pozna nobenega smisla.

Celoten svetovni red je brez smisla in moralnega pomena. Moralni pomen imajo le življenjske tehnike, s katerimi si človek v svetu brez smisla ustvarja svoj otoček smisla in sreče. Epikurjeva filozofija, pravzaprav kar filozofska smer, epikurejstvo, se je v antiki dobro prijela in se obdržala vse do prihoda krščanstva.

V 3. ali 4. stoletju pred Kristusom pa naj bi nastala tudi starozavezna Jobova zgodba, ki daje prav nasprotno teodicejsko rešitev. Bog in satan stavita, bog na Jobovo pobožnost, satan pa na to, da se njegova pobožnost pod pritiskom zla in nesreč ne bo obdržala.
 
Preizkus z Jobom se začne tako, da izgubi vse – sinove, hčere, hlapce, črede živine, nazadnje še zdravje; ostane mu le še žena, ki mu prigovarja: »Boga prekolni in umri.« Jobova tožba se res spremeni v obtožbo boga, a kljub vsemu, kljub vsem strahotam, ki so ga doletele, in celo kljub bogu, ki se mu predstavi kot demonska sila narave, ki se za človeka niti najmanj ne zmeni, Job ostaja pobožen. Kako je to mogoče?
 
Rüdiger Safranski v svoji knjigi Zlo ali drama svobode navaja več filozofskih komentarjev Jobove zgodbe, najbližja se mu sicer zdi Kantova razlaga (po Kantu naj bi Job dokazal, da ne utemeljuje svoje moralnosti na veri, temveč vero na moralnosti), toda njegova je vseeno drugačna: »Zgodba o Jobu pripoveduje o tem, kako se Jobu sredi inferna tegob in zla uspe izogniti najhujšemu: odvrnitvi od boga.«
 
Odvrnitev od boga ali »izdaja transcendence« pa je bila, kot izvemo v enem uvodnih poglavij, že za Avguština »nekaj najslabšega, kar lahko človek naredi samemu sebi«; in še huje, to je padec v ontološki »manko biti«, katerega moralni ekvivalent je zlo sàmo. In zdi se, da se Safranski s tem kar strinja, tudi po njegovem mnenju je lahko vir zla v tem, da ljudje drug na drugega valijo svoj »manko biti«, kar postane energetski vir sovražnih sporov med njimi.
 
Če pa bog je, pravi Safranski, potem so ljudje razbremenjeni tega, da bi morali drug drugemu biti vse.

Safranski tudi naslovno sintagmo »zlo ali drama svobode« izpelje iz starozavezne zgodbe o izvirnem grehu (oziroma božje prepovedi, da bi prva človeka jedla z drevesa spoznanja »dobrega in zlega«).
 
Toda kot izvrsten, eruditski, izčrpen in temeljit filozofski komentator in ekseget predela vprašanje zla – sam imenuje zlo »grožnjo, ki lahko doleti svobodno zavest in ki jo ta lahko povzroči« – tako pri teologih in filozofih kot v literaturi (imenitni sta poglavji o Kantu, ki mu gre za dolžnost do dobrega zaradi samega dobrega, in Sadu, ki mu gre za uničenje zaradi samega uničenja ali za zlo sàmo) in nazadnje še pri Hitlerju kot edini realni in absolutni figuri zla, ki je odpravila »vse zavore moderne dobe«.
 
Članek najdete tukaj.
 
Prikaži celoten opis
Več informacij
Založba LUD Literatura
Avtor Rüdiger Safranski
EAN 9789617017663
Leto izdaje 2020
Št. strani 257
Širina 143
Višina 256
Globina 20
Vezava Trda
Napišite vaše lastno mnenje
Ocenjujete:Zlo ali drama svobode
Vaša ocena
© 2021 Založba Primus d.o.o. Vse pravice pridržane.